• "Oamenii nu vin in terapie sa schimbe trecutul, ci viitorul lor ." Milton H. Erickson
  • "Oamenii nu vin in terapie sa schimbe trecutul, ci viitorul lor ." Milton H. Erickson

De ce e bine sa iertam

famous-abstract-art-piece

DE CE E BINE SA IERTAM

Cele mai adanci rani simtim ca vor dura o viata intreaga: mama absenta care te-a privat de beneficiile de mama, batausul din clasa a VIII a care a transformat scoala intr-un cosmar viu sau iubitul care si-a incalcat promisiunea si a ales pe altcineva in schimb.

Te simti plin de amaraciune si inca mai porti pica. Dar, agatandu-ne de aceste tradari si dezamagiri, care dor, dauneaza pentru corp si minte.’’ Este inevitabil de a nu fi raniti de altii si se va intampla de multe ori” , spune pihologul clinician Ryan Howes. Oamenii au accidente, fac greseli, se comporta in mod egoist, si chiar incearca in mod intentionat sa se raneasca unul pe altul, nu putem scapa.

Iertarea este un act vulnerabil care se poate simti ca o predispunere la o durere si mai mare. Dar trebuie sa avem o modalitate de a procesa si de a da drumul efectelor prejudiciului, sau riscam grave consecinte fizice si emotionale.

Expertii sustin ca a ierta pe cei care ne-au gresit ajuta la scaderea tensiunii arteriale, a colesterolului si a ritmului cardiac. Un studiu a constatat ca iertarea este asociata cu imbunatatirea calitatii somnului, ceea ce are un efect puternic asupra sanatatii. Eliberarea de ranchiunile vechi reduce nivelul de depresie, anxietate , furie. Oamenii care iarta tind sa aibe relatii mai bune, se simt mai fericiti si mai optimisti si in general , se bucura de o stare psihica mai buna.

Acei oameni care poarta povara urii din trecut , nu se pot bucura de ceea ce ofera prezentul, se simt neajurorati sau fara sens in viata. Cand nu ne putem debarasa de trecut ramanem prizonieri in cele mai grele experiente ale noastre. Simtindu-ne in acest fel, in mod constant, plini de resentimente, si poate chiar speriati, cu siguranta nu este sanatos.

Cu toate acestea, nimeni nu a spus vreodata ca a ierta este usor. E un proces dificil. Primul pas este intelegerea a ceea ce este iertarea:  decizia de a da drumul resentimentelor si gandurilor de razbunare, si poate chiar  intelegere, empatie si compasiune. Iertarea nu justifica sau scuza ce a facut cealalta persoana, ea ajuta la atingerea unui sentiment de pace, de liniste interioara.

Pentru inceput e recomandat sa exprimi emotiile. Permite sa simti durerea si furia. Transmite  ceea ce traiesti persoanei care te-a facut sa te simti in acest fel. Atunci cand nu este posibil acest lucru,  se poate scrie o scrisoare, care nu este obligatoriu sa fie trimisa, sau se poate folosi tehnica scaunului gol in care ne imaginam ca cel care ne a ranit se afla pe acel scaun si-I spunem ce ne dorim sa stie.

Intelege motivul pentru care a facut ce a facut. Ne dorim explicatii chiar daca nu suntem de acord cu ele.

Reconstruieste sentimentul de siguranta. Inainte de a ierta , trebuie sa te simti suficient de sigur ca situatia nu se va mai repeta. Aceasta ar putea insemna scuze, reasigurare de la persoana in cauza, luarea unei distante sau stabilirea unor limite mai puternice.

Mergi mai departe. Poate ca  cea mai grea parte este decizia constienta de a nu purta pica. Daca va aflati intr-o relatie, nu readuceti  greselilor din trecut in prezent. Lasand trecutul in trecut, renuntati la rolul de victima si deveniti egali din nou. Incetarea ruminatilor te pot ajuta sa mergi mai departe.

Atunci cand iertam,  iertam pentru noi.